- Annelies
Hoezo een rollenspel? Het is nét echt!
Wat velen niet weten is dat ik naast al mijn stemmenwerk, sinds 2010 ook actief ben als trainingsactrice. Na mijn acteursopleiding in 2002 kon ik van mijn favoriete bezigheid mijn beroep maken. Ik richtte mijn bureau ‘Artemiss Entertainment’ op en speelde gastrollen in o.a. Spoed, Aspe, Wittekerke, Familie, enz. en leende mijn stem aan tal van tv- en radiospots.
Ik zong op huwelijken, dopen en begrafenissen, presenteerde concerten, modeshows en lezingen en organiseerde events. Inderdaad een hele boterham. Door die vele verschillende en uiteenlopende opdrachten kwam ik in tal van sectoren terecht.
Toen een bevriende communicatietrainer in 2010 dringend een trainingsactrice nodig had voor enkele praktijksimulaties aarzelde ik geen seconde. Ondertussen help ik al vele jaren coaches waarheidsgetrouwe settingen te creëren tijdens een communicatietraining. Rollenspellen zijn hier een fantastisch hulpmiddel voor, om zo de theorie én de aangeleerde skills in de praktijk te leren toepassen.

Ik hoor het je al afvragen. Hoe gaat zo’n rollenspel nu in zijn werk?
Wel, de trainer brieft mij over het type persoon die ik moet vertolken en wat de werkpunten en het niveau van de cursisten zijn. Als trainingsactrice ben ik als het ware zijn instrument: ik speel hier heel natuurlijk op in en maak de praktijksimulaties zo realistisch mogelijk.
Hierdoor voelen de trainees zich snel op hun gemak. Ik reageer altijd op het gedrag en de lichaamstaal van de cursist door snel gestalte te geven aan geloofwaardige personages. Het doel is om bij de cursist een ervaringsmoment te creëren op een veilige manier.
Enkele mogelijke situaties:
Hoe breng je als (jong) leidinggevende over aan een werknemer dat je minder tevreden bent van zijn/haar prestaties?
Hoe ga je als baliemedewerker het best om met lastige klanten?
Hoe pak je agressie, conflicten, drankmisbruik, verzuim … op de werkvloer aan?
Hoe ga je om met een negatieve/ traumatische ervaring met een klant/collega?
Na elk rollenspel is er tijd voor feedback door de communicatietrainer en de andere cursisten, die hun observaties meedelen en de verschillende aandachtspunten aankaarten en bespreken. Daarna koppel ook ik als trainingsactrice terug over hoe ik de reacties van de trainees ervaarde vanuit mijn perspectief. Hoe voelde ik me bij hun benadering? Hoe kwamen ze over bij mij?
De deelnemers krijgen als het ware een spiegel voor tijdens deze praktijksimulaties, het geeft hen inzichten in de effecten van hun gedrag en leren hoe ze zelfzekerder in het werkveld kunnen staan! De succes ervaring is binnen handbereik!
Wil jij als business coach jouw trainingen naar een hoger niveau tillen met professionele rollenspelen?